Klädindustrin

Värde i att köpa kläder som producerats på miljömedvetet vis

Publicerad 2014-05-30 13:38:25 i Allmänt,

Det är svårt att veta och riktigt förstå för oss i Sverige hur verkligheten ser ut för människor som tillverkar våra kläder och våra skor. Med globaliseringen, utveckling av internet och lätt åtkommlig information om hur läget faktiskt ser ut blir allt fler människor medvetna. Både om frågor som rör miljön men också etik och moral inom produktionen av de varor vi köper. 

Förtag tjänar på att ha en etisk image, men det är svårt att veta om företagen verkligen uppföljer det dom står för. Ett sätt att förändra hur produktionen sker, vad gäller t.ex. miljöpåverkan och arbetsmiljö, är att konsumenter blir allt mer medvetna och ställer krav på klädföretagen. Vi ser tecken på detta och många företag börjar i större utsträckning fästa uppmärksamhet på dessa frågor. Många företag vill tydligt bli uppfattade som miljömedvetna och ansvarstagande. Intressant att notera är att i år blev den kvinna som jobbar med hållbarhetsfrågor på H&M utsedd till årets mäktigaste kvinna i svenskt näringslivet. Detta visar att hållbarhetsfrågor har fått allt större betydelse. Det kommer förmodligen dock att ta lång tid innan detta får fullt genomslag på hur klädproduktionen sker i många utvecklingsländer. Många kunder vill ju samtidigt ha så billiga kläder som möjligt och är inte alltid beredda att betala mer för kläder som producerat på en hållbart och ansvarsfullt sätt. Konsumenter borde utbildas att förstå att köpa kläder som producerats på ett miljömedvetet vis. 
 
 
Helena Helmersson, hållbarhetschef på H&M
(http://www.dn.se/ekonomi/hm-chef-arets-maktigaste-kvinna/)
/ Emma Söderström

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela